‘Krantje en croissantje’ is een ritueel

‘Krantje en croissantje’ is een ritueel

Eenmaal ingesleten gewoonten zijn hardnekkig en kunnen ontaarden in verslavingen. Áls mensen zich al nieuwe gewoonten aanwennen, is dit vaak na een ingrijpende verandering. Ook het volgen van nieuws is bij uitstek gewoontegedrag. Mediaonderzoekers Marcel Broersma en Joëlle Swart grepen de pandemie aan om in de praktijk te onderzoeken wie hun nieuwsgewoonten aanpasten en welke factoren hierbij een rol speelden.

De achttiende-eeuwse filosoof Hegel had het al vroeg in de gaten: ‘De krant is het morgengebed van de burger’, ofwel een vanzelfsprekend ritueel om de dag mee te beginnen. Mediawetenschappers deden er langer over. Tot voor kort was de standaardopvatting dat nieuwsconsumptie elke keer weer een doelbewuste, rationele handeling was. Mensen zouden zich actief op de hoogte stellen van het nieuws, om als burger in een democratie goed te kunnen functioneren. Sindsdien heeft een paradigmawisseling plaatsgevonden. Uit onderzoek blijkt dat het volgen van nieuws − via krant, radio, televisie, internet en sociale media – veel meer een gewoonte is. Marcel Broersma en Joëlle Swart, als respectievelijk hoogleraar en postdoctoraal onderzoeker op het gebied van media en journalistieke cultuur verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen, vertegenwoordigen deze nieuwe school.

administrator

Related Articles

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.